مقاله ها

معرفی رشته حقوق

رشته حقوق: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

اغلب داوطلبانی که در دبیرستان وارد رشته انسانی می شوند قصد دارند در رشته حقوق تحصیل کنند. همچنین این رشته هم مانند رشته های مدیریت امور بانکی، حسابداری و روانشناسی دارای جایگاه اجتماعی خوبی می باشد. در این مطلب از مجموعه مطالب سایت فسفر قصد داریم به بررسی این رشته به همراه آینده شغلی، فرصت های شغلی، حقوق این رشته بپردازیم.

ماهیت رشته حقوق

این رشته در واقع به بررسی قواعد و مقرراتی که بر روابط انسان ها حاکم است می پردازد. در واقع ما دو نوع حقوق خصوص و حقوق عمومی داریم، که حقوق عمومی مربوط به روابط دولت و مردم است، اما حقوق خصوصی مربوط به روابط خصوصی بین مردم است. یک وکیل در زمینه حقوقی تحقیق می کند و صلاحیت تفسیر قوانین ، مقررات و احکام را دارد. آنها اسناد حقوقی مانند وصیت نامه ، اعمال ، قراردادها ، دادخواستها و تجدید نظر را ترسیم می کنند.

آنها همچنین ممکن است معاونان حقوقی یا مشاوران قانونی را تحت نظارت داشته باشند. یک وکیل می تواند در بسیاری از زمینه های مختلف این حرفه تخصص داشته باشد. وکلا تحقیق و تهیه اسناد مانند دادخواست ها ، وصیت نامه ها و قراردادها را انجام می دهند. آنها همچنین بر کار روسای مجلس و دبیران حقوقی نظارت دارند.

از انواع مختلف وکیل می توان به وکیل منافع عمومی، وکیل دولت، وکیل بخش خصوصی، وکیل دادگستری، وکیل مهاجرت، وکیل برنامه ریزی املاک، وکیل صدمات شخصی اشاره کرد.

About-academic-field-of-law

ماهیت رشته حقوق

توانایی های لازم برای ورود به رشته حقوق

همان طور که می دانید کارها دراین رشته به صورت خصوصی انجام می شود و تمام مسئولیت به عهده شما است، به همین دلیل باید روحیه مسئولیت پذیری داشته باشید. مهارت بعدی که بسیار در این رشته حائز اهمیت است دارا بودن از قدرت بیان مناسب می باشد، زیرا فردی که وارد این حرفه می شود با افراد مختلفی در ارتباط است که اگر نتواند به خوبی ارتباط برقرار کند و مسائل را استدلال کند، عملکرد خوبی ندارد. علاوه بر این مهارت ها فرد باید در دروس زبان وادبیات فارسی نیز مهارت خوبی داشته باشد تا بتواند از الفاظی استفاده کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

معرفی دروس رشته حقوق در مقطع کارشناسی

افرادی که به دنبال تحصیل در این رشته هستند باید بدانند دروس این رشته بیشتر تئوری، استدلالی و حفظی هستند. همچنین به دانشجویان توصیه می شود که زبان عربی،انگلیسی و فرانسوی را به صورت آزاد مطالعه کنند.

دروس پایه رشته حقوق درمقطع کارشناسی

مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی.

دروس اصلی و تخصصی رشته حقوق درمقطع کارشناسی

آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، حقوق اساسی، آئین دادرسی کیفری، حقوق جزای عمومی، حقوق اداری، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمانهای بین المللی اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، ادله ثبات دعوی، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، حقوق کار، کار تحقیقی، پزشکی قانونی، حقوق بین المللی خصوصی.

معرفی گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی

این رشته به صورت عمومی در مقطع کارشناسی ارائه می شود و دانشجویان امکان انتخاب گرایش را در مقاطع بالاتر را دارند.

معرفی گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد

براساس انتشار اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد ناپیوسته در سایت سازمان سنجش، حقوق، دارای رشته هایی مانند حقوق خصوصی، حقوق بین الملل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری، حقوق محیط زیست، حقوق اقتصادی، حقوق تجارت بین الملل، معارف اسلامی و حقوق (گرایش حقوق خانواده)، حقوق ارتباطات، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، سردفتری اسناد رسمی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، حقوق حمل و نقل تجاری، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، مدیریت اطلاح و کیفرهای قضایی، مدیریت نظارت و بازرسی، مدیریت دادگستری، حقوق دادرسمی اداری، حقوق خانواده، حقوق شرکت های تجاری، فقه و حقوق اقتصادی، حقوق نفت و گاز، حقوق مالی-اقتصادی، حقوق تجارت الکترونیکی، مدیریت ثبت اسناد و املاک، فقه و حقوق تخصصی، فقه و حقوق خانواده، فقه و حقوق جزا، حقوق مالی، حقوق است.

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد

معرفی گرایش های رشته حقوق در مقطع دکترا

رشته حقوق در مقطع دکترا دارای 6 گرایش است. از جمله گرایش های رشته حقوق می توان به حقوق نفت و گاز، حقوق عمومی، حقوق بین الملل عمومی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، فقه و حقوق جزا اشاره کرد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته حقوق در مقاطع بالاتر

در حال حاظر در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته حقوق در ایران

هر ساله تعداد زیادی فارغ التحصیل از این رشته در ایران داریم که به امید داشتن بالاترین موقیعتی شغلی رشته حقوق، وکالت از دانشگاه بیرون می آیند. اما با وجو فرصت ها شغلی متنوع در این حوزه، پیدا کردن کار کمی سخت و با محدودیت همراه است. افرادی که قصد کار در حوزه وکالت دارند باید پروانه وکالت دریافت کنند. دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی، باید در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت کنند و بعد از قبول شدن در مصاحبه شفاهی، 2 سال دوره کارآموزی بگذارنند تا بتوانند پروانه وکالت را دریافت کنند.

اگر دانشجویان تجربه و دانش کافی داشته باشند می توانند در دادگستری، شهرداری ها، مشاور حقوقی بانک ها و شرکت های مختلف به فعالیت بپردازند.

دانشجویانی که دارای مدرک دکترا هستند اگر از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده باشند، می توانند به عنوان مدرس در دانشگاه های مشغول به کار شوند.

فرصت های شغلی برای رشته حقوق

گرفتن مدرک لیسانس در این رشته شاید کار خیلی دشواری نباشد، اما شاغل شدن دراین رشته به دلیل محول شدن وظایف سنگین به او و بر آمدن از آن مسئولیت کار سختی است. وکلا برای شرکتهای حقوقی، دولت ها و شرکت ها کار می کنند. اکثر وکلا در دفاتر کار می کنند و برای بازدید از مددجویان یا نمایندگی موکلان خود در دادگاه سفر می کنند.

فرصت های شغلی برای رشته حقوق

فرصت های شغلی برای رشته حقوق

خب شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا فارغ التحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی می تواند شاغل شود؟

بله این امکان وجود دارد و از جمله کارهای مناسبی که می تواند انجام دهد عبارت اند از : بازپرسی و ادیاری، قضا، امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی حقوقی، تحریر ادله، ادارات ثبت اسناد و املاک، ادارت اجرای احکام شامل موارد مدنی و کیفری، دفاتر اسناد رسمی بصورت سردفتر و دفتریار، مشاوران حقوقی، وکالت دعاوی خصوصی و دولتی، تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی.

درآمد و حقوق رشته حقوق در ایران

اگر بخواهیم درباره میزان دریافتی این رشته صحبت کنیم کار بسیار سختی است، زیرا به خیلی از عوامل از جمله سطح کاری، حوزه کاری، نوع پرونده، تعداد پرونده، سطح تحصیلات و …. بستگی دارد. در واقع درآمد افراد مشغول در این حوزه طبع تعرفه تعیین شده توسط کانون وکلای دادگستری است. اما طبق گزارشات در حالت معمول این افراد حقوق های بالایی دریافت می کنند. به طور میانگین متوسط حقوق یک وکیل 15 میلیون در ماه است.

معرفی دانشگاه های رشته حقوق در ایران

دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دیگر دانشگاهای ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دانشگاه آیت اله بروجردی، دانشگاه آیت الله حایری میبد، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه بیرجند، دانشگاه شهید مدنی، دانشگاه زنجان، دانشگاه زابل، دانشگاه کردستان، دانشگاه تبریز، دانشگاه رازی، دانشگاه سمنان، دانشگاه شاهد، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه مازندران، دانشگاه بجنورد، دانشگاه شیراز، دانشگاه قم، دانشگاه کاشان، دانشگاه گیلان، دانشگاه مراغه، دانشگاه الزهرا، دانشگاه لرستان، دانشگاه یزد.

دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده علوم انسانی حضرت معصومه، دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری، دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ، دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل، دانشگاه غیر انتفاعی امام رضا (ع)، دانشکده غیر انتفاعی رفاه – تهران، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه شهید چمران، مجتمع آموزش عالی گناباد، دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم.

کارنامه قبولی رشته حقوق 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته حقوق – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته حقوق - دانشگاه تهران
کارنامه قبولی رشته حقوق – دانشگاه تهران

بازار کار و آینده شغلی رشته حقوق در دنیا

وقتی نوبت به تصمیم گیری در مورد شغل می رسد ، موارد زیادی در مغز افراد وارد می شود. میزان درآمد یکی از اصلی ترین عوامل برای انتخاب یک شغل است. حقوق یکی از گزینه های شغلی محبوب در دنیا است. تحصیل در این رشته سبب می شود شما فرصت های شغلی زیادی در دادگاه ها، مدیریت شرکت ها و … داشته باشید. این حرفه در این روزها بسیار متقاضی دارد و از نظر مالی در بسیار سودآدر است.

حقوقدانان در ایران و خارج از کشور از احترام بالایی بر خودار هستند. طبق پیش بینی های انجام شده این حرفه تا سال 2029 رشد 4 درصدی داشته و رقابت برای شاغل شدن در این حرفه بین فارغ التحصیلان زیاد است. شغل هایی مانند قضاوت حقوق اداری، افسران دادرسی، قاضی دادرسی، وکلا، مصالحه کنندگان، دفتریاران حقوق قضایی از پردرآمدترین مشاغل حوزه حقوق به حساب می آیند.

درآمد و حقوق رشته حقوق در دنیا

وکالت گرفتن بدون شک یک عنوان شغلی واقعاً معتبر در اکثر کشورهای جهان است. از دیگر جذابیت های این رشته دستمزد کلان آن است. در این بخش به معرفی 4 کشور برتر با بالاترین حقوق برای وکلا را معرفی کرده ایم. برای مشاهده حقوق مشاغل این زمینه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

1.کشور ژاپن

حرفه حقوقی در ژاپن عمدتاً شامل قاضی ، دادستان و وکلا می شود. متوسط ​​حقوق شروع کار برای وکلای ژاپنی در شرکتهای مختلف تأسیس حدود 10 میلیون ین (10000 دلار) است. وکلا باتجربه در عمل خصوصی به طور متوسط ​​16 میلیون ین و برای کسانی که در امور مالی و بانکی هستند می تواند 16 میلیون ین باشد. متوسط حقوق این حرفه در ژاپن 145000دلار است.

2. ایالات متحده

براساس دفتر کار ایالات متحده ، وکلا در ایالات متحده به طور متوسط ​​سالانه 120000 دلار درآمد کسب می کنند. حقوقدانان در بورس و اوراق بهادار و کالاها بالغ بر 200000 دلار هستند در حالی که افرادی که برای دولت ایالتی کار می کنند به طور متوسط ​​85000 دلار درآمد دارند. در حال حاضر بیش از 800000 وکیل وجود دارد که بیشتر آنها توسط موسسات حقوقی شاغل هستند. برخی از ایالت های پردرآمد منطقه ناحیه کلمبیا ، کالیفرنیا ، نیویورک ، ماساچوست و کانکتیکات هستند. کمترین میزان پرداخت آرکانزاس ، آیداهو ، کانزاس ، کنتاکی ، ماین ، نیومکزیکو ، داکوتای جنوبی و ویرجینیا غربی است. متوسط حقوق و دستمزد این حرفه در ایالت متحده 12000 دلار است.

3.کشور سوئیس

متوسط ​​حقوق یک وکیل در خانه با بیش از 10 سال PQE در ژنو حدود 200،000 فرانک است در حالی که افراد کمتری حدود 120،000 فرانک را تشکیل می دهند. متوسط حقوق و دستمزد این حرفه در کشور سوئیس 12000 دلار است.

4. کشور نروژ

کل بازار خدمات حقوقی در نروژ 20 میلیارد کرون بود. کسانی که با مشتریان مشاغل کار می کنند بیشتر از کسانی که با مشتریان خصوصی کار می کنند بیشتر ساخته شده اند. متوسط ​​درآمد یک وکیل 1 میلیون کرون در سال است. متوسط حقوق و دستمزد این حرفه در کشور نروژ 116000 دلار است.

بهترین دانشگاه های رشته حقوق در دنیا

از برترین دانشگاه این رشته در دنیا می توان به دانشگاه هاروارد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه ییل، دانشگاه استنفورد، دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه کالیفرنیا – برکلی، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه نیویورک و دانشگاه ملبورن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.