مقاله ها

ده نکته کتاب خواندن

۱۰ دلیل موفقیت افراد کتابخوان

همه ما از سنین پایین می‌آموزیم که کتاب خواندن گذرگاهی به سوی موفقیت و پیشرفت است. باهوش‌ترین و سختکوش‌ترین فردی را که می‌شناسید مجسم کنید. جای هیچ تعجبی نیست اگر تصویر او این‌گونه به خاطرتان آمده باشد: در یک کتابخانه، در میان انبوهی از کتاب‌ها نشسته و سخت مشغول مطالعه است.

گرچه مطالعه کردن به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی موفقیت باشد، اما افراد موفق بی‌شک خوانندگان مشتاقی هستند. و تمامی آنها در خصوصیات زیر با هم مشترک‌اند:

۱- تمرکز بالایی دارند.
افراد موفق قادرند مدت زمان طولانی‌تری روی یک کار تمرکز کنند. می‌دانیم که خواندن یک کتاب فرآیندی زمان‌بر است. طبیعتاً افراد در خلال خواندن به خود استراحت می‌دهند. اما خوانندگان علاقه‌مند اگر غرق در خواندن شوند، می‌توانند کتاب را حتی بیش از یک روز زمین نگذارند! این افراد درباره‌ی هر کار دیگری که تصمیم به انجامش را دارند نیز همین روند را پی‌ می‌گیرند.

 

۲- برای خود هدف تعیین می‌کنند.
علاقه‌مندان به مطالعه هر بار که با کتاب خوبی مواجه می‌شوند برای خود هدف تعیین می‌کنند. این هدف می‌تواند این باشد که پیش از اینکه سراغ کار دیگری بروند تعداد مشخصی از صفحات یک کتاب را بخوانند، یا اینکه با خود قرار بگذارند تا وقتی که یک مفهوم مشخص در ذهنشان به خوبی جا نیفتاده، دست از خواندن نکشند. در هر صورت آنها با جدیت تلاش می‌کنند هر مطلبی که می‌خوانند برایشان نتیجه‌ی مثبتی به دنبال داشته‌ باشد. این افراد برای تک تک لحظه‌های زندگیشان هدف تعیین می‌کنند و تا به اهداف خود نرسند دست از تلاش نمی‌کشند.

 

۳- وقت خود را عاقلانه سپری می کنند.
آنها ممکن است تنها ۲۰ دقیقه تا رسیدن به جایی زمان داشته باشند، اما به جای اینکه این ۲۰ دقیقه را زمان ناچیزی ببینند که برای هیچ کاری کافی نیست، آن را به چشم فرصتی می‌بینند که می‌تواند صرف مطالعه شود. برای این گروه، زمان از ارزشی خارق‌العاده برخوردار است. آنها هر فرصتی را غنیمت می‌شمارند تا چیز تازه‌ای بیاموزند یا در مسیر رسیدن به هدفی پیشروی کنند؛ چرا که دریافته‌اند ۵ دقیقه‌هایی که روزانه تلف می‌شوند در طول یک سال زمانی بالغ بر ۲۴ ساعت را می‌سازند و این زمانی است که می‌تواند صرف مطالعه شود.

۴- توانایی نگریستن به یک موضوع از زوایای مختلف را دارند.
افراد موفق قادر به دیدن تمام زوایای یک موضوع هستند. زیرا در مسیر مطالعات خود توانسته‌اند با دیدگاه‌های مختلفی آشنا شوند. مطالعه کردن به شما این فرصت را می‌دهد که حتی برای لحظه‌ای به جای فرد دیگری زندگی کنید، و آنچه را که شما از این تجربه فرا‌می‌گیرید برای باقی عمر در خاطرتان خواهد ماند.

۵- آنچه را که می‌خوانند در زندگی خود بازتاب می‌دهند.
علاوه بر دست‌یابی به دیدگاه‌های جدید، مطالعه‌کنندگان یاد گرفته‌اند که چطور هرچه را که خوانده‌اند در زندگیشان منعکس کنند. در واقع ابتدا یادگیری دیدگاه‌های مختلف به آنها این فرصت را می‌دهد که متفاوت بیاندیشند و سپس چون می‌دانند که چطور آموخته‌های خود را بازتاب دهند می‌توانند کارآمدتر عمل کنند.
برای افراد موفق مطالعه‌کردن تنها خیره‌شدن به کلمات ثبت شده در یک صفحه نیست! آنها تأثیر عمیقی را که یک نوشته می‌تواند بر ذهن بگذارد دریافته‌اند و می‌دانند که کتاب‌ها چطور قادرند زندگی انسان‌ها را عوض کنند.

۶- مهارت بی‌نظیری در نوشتن و سخن‌ گفتن دارند.
جای هیچ تعجبی نیست که بزرگترین سخنرانان تاریخ بشر همگی اشتیاق عجیبی به مطالعه داشته‌اند. افراد موفق برای خود الگو انتخاب می‌کنند و از آنچه که از این الگوها یاد می‌گیرند برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.
هر فردی که نامش در تاریخ ماندگار شده است، برای اینکه به سخنران پرشوری تبدیل شود طرز تفکر بزرگان پیش از خود را مورد بررسی قرار‌ داده است.

۷- حافظه‌ی قوی‌تری دارند.
علاقه‌مندان به مطالعه می‌دانند که مغز تا چه اندازه قدرتمند است. می‌توان گفت مغز انسان توانایی نامحدودی در حفظ اطلاعات دارد. هرچه بیشتر بخوانید و بیاموزید، به ذهن سپردن مطالب برایتان ساده‌تر خواهد‌ شد. افراد موفق به سادگی آنچه می‌خوانند را یاد می‌گیرند و حتی گاهی حجمی باو‌رنکردنی‌ از اطلاعات به صورت ناخودآگاه در حافظه‌شان باقی می‌ماند.

۸- شاداب و پرانرژی می‌مانند.
افراد اهل مطالعه مغز را ماهیچه‌ای می‌بینند که احتیاج به کار‌کردن دارد. همان‌طور که ورزش روزانه آمادگی ماهیچه‌های بدن شما را بالا می‌برد، مطالعه هم ذهنتان را هوشیار و قوی نگه‌می‌دارد. افراد موفق، مغز خود را هر روز ورزش می‌دهند. به این منظور آنها از مطالعه و یا روش‌هایی مثل حل جدول و انواع بازی‌های فکری بهره می‌گیرند. این افراد عادت کرده‌اند که همیشه چالش‌هایی پیدا کنند و برای غلبه بر آنها تلاش کنند. در‌نهایت این تلاش باعث بهبود توانایی‌های ذهنی آنها در حل مشکلاتی که روزانه با آنها مواجه‌اند، خواهد شد.

۹- تحصیل کرده و آگاه هستند.
افراد موفق به مدارج بالایی دست پیدا می‌کنند، چرا که وقت زیادی را صرف آموختن کرده‌اند. حتی خواندن کتاب‌های درسی برای این گروه صرفا یک وظیفه نیست، بلکه فرصتی برای گسترش دانش است. هربار که کتابی را به دست می‌گیرند به دنبال به پایان رساندن آن یا گذراندن وقت نیستند، بلکه می‌خواهند بر دانسته‌های خود بیافزایند. حتی وقتی یک کتاب داستانی می‌خوانند می‌کوشند تا از آن درس زندگی بگیرند، درسی که برای تمامی عمر در ذهنشان باقی خواهد ماند.

۱۰- مطالعه‌ کردن برای آنها آرامش‌بخش است.
حتی موفق‌ترین افراد هم گاهی نیاز دارند که جهان و مشکلات آن را فراموش کنند. چه اشکالی دارد اگر گاهی اوقات‌ یک مجله سرگرم‌کننده یا یک کتاب مصور ورق بزنند؟ به هر حال مطالعه درباره‌ی هر چیزی، از تماشای تلویزیون یا وقت تلف کردن در یک رستوران مفیدتر است. آنها ارزش هر دقیقه از وقت خود را به خوبی می‌دانند و حتی در زمانی که کاملاً بیکار هستند هم برای بهتر‌شدن تلاش می کنند.
وقتی به دنبال آرام کردن خودتان هستید حقیقتاً چه راهی بهتر از خواندن یک کتاب خوب وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.